|
SNUUKER
SISSEJUHATUS
Snuukrit mängitakse inglise piljardilaual. Mängida võib kahekesi või mitmest mängijast moodustatud võistkondadega. Mängu keskne idee on palli auku löömine ja positsioonimäng. Punkte saab õigetest sisselöökidest ja vastase vigadest. Võitja on mängija või võistkond, kes kogub rohkem punkte. Kõik mängijad kasutavad sama valget löögipalli. Mängu juurde kuulub 21 sihitavat palli, mille punktiline väärtus on järgmine:
PUNANE 1 punkti
KOLLANE 2 punkti
ROHELINE 3 punkti
PRUUN 4 punkti
SININE 5 punkti
ROOSA 6 punkti
MUST 7 punkti
Punased ja värvilised pallid lüüakse aukudesse järjekorras, kuni punased pallid otsa saavad. Pärast seda lüüakse palle punktiväärtuse järgi, alustades kollasest ja lõpetades mustaga.
MÄNGU KÄIK
1. Mängu alustamisõigus saadakse loosi teel
2. Alustav mängija teeb esimese löögi käsipalliga D-alalt
3. Löögipall peab esimesena puudutama sihitavat palli ning löögipall ei või veereda auku; - põrkega võib lüüa vaid punasega punast palli
4. Muu kui sihitav pall ei või veereda auku (lüües punast on sihitavad kõik punased pallid)
5. Iga löögivooru esimene sihitav pall on punane, kuni kõik punased pallid on löödud aukudesse; - ühe löögiga võib auku lüüa ka mitu punast palli, sel juhul saab iga auku löödud palli eest ühe punkti
6. Kui punane pall läheb auku on järgmine sihitav pall värviline; - värvilise palli aukulöömise eest saab mängija selle eest vastavad punktid ja pall tõstetakse tagasi oma kohale mängulaual ning löögijärjekord jätkub; - värvilisi palle tohib lüüa aukudesse vaid ühekaupa (välja arvatud vaba palli puhul)
7. Punaseid ja värvilisi palle lüüakse aukudesse vaheldumisi kuni punased pallid on kõik aukudesse löödud
8. Kui mängijal ei õnnestu palli auku lüüa, läheb löömise järjekord järgmisele mängijale, kes jätkab sellest kohast, kuhu jäi löögipall
9. Ka viimase auku löödud punase palli järel auku löödud värviline pall tõstetakse tagasi omale kohale mängulaual ja seejärel lüüakse värvilised pallid aukudesse punktiväärtuse järjekorras, st. kollasest mustani
10. Kui lauale on jäänud ainult must pall, lõpetab mängu selle auku löömine või viga juhul, kui on viigiline punktiseis; - viigiseisu korral tõstetakse must pall oma punktikohale ja mängijad loosivad uue löögijärjekorra; - esimene mängija alustab käsipalliga D-alalt ning palli aukulöömine või viga lõpetab mängu.
MÕISTEID JA OLUKORDI
*LÖÖK - löök loetakse sooritatuks, kui mängija lööb palli kii löögiotsaga.
*KÄSIPALL - käsipall on löögipalliks, kui pall on löödud auku või laualt välja; - käsipall on löögipalliks seni, kuni löök on tehtud õigesti käsipallialalt (D- alalt) või kui mängija on teinud vea.
*PALL LAUALT VÄLJAS - pall on laualt väljas, kui see peatub mujal kui mänguväljal või augus - värvilised pallid asetatakse oma punktikohtadele ja punased aukudesse.
*SNUUKER - löögipall on snuukris, kui sirge löögiga piki joont sihitava palli tabamine ükskõik millisesse kohta on takistatud palli või pallidega, mis ei ole sihitavad pallid (palli läbimõõt mõlemalt äärelt pole vaba); - kui takistavaid palle on rohkem kui üks, on snuukrit põhjustavaks palliks löögipallile kõige lähemal olev pall; - kui laual on kasvõi üks pall, mis pole eelpool kirjeldatud viisil takistatud, pole ka löögipall snuukris. NB! - punane pall ei tee punasele snuukrit; - vall ei tee snuukrit
*VABA PALL - kui löögipall on vea tõttu snuukris antakse vastasmängijale vaba pall; - kui järgmine mängija tahab, võib ta valida sihitavaks palliks ükskõik millise palli; - palli punktiväärtus on sama, mis löögi järjekorras oleval pallil; - veaks loetakse olukorda, kus löögipall ei taba esmalt vaba palli või kui vaba pall põhjustab sihitavale pallile snuukri, juhul kui laual on vaid must ja roosa ei loeta sada veaks; - kui vaba pall lüüakse auku, tõstetakse ta tagasi oma kohale ja löögi järjekord jätkub sihitava palliga; - kui vaba palli asemel läheb auku snuukeris olnud sihitav pall, saab mängija selle eest punktid ja löögi järjekord läheb edasi; - kui nii vaba pall, kui sihitav pall lähevad auku, saab mängija punkte vaid sihitava palli eest (kui sihitav pall on punane, antakse punkt ka vaba palli eest); - vaba pall tõstetakse oma kohale mängulaual ja löögi järjekord jätkub.
*NURGA PÕHJUSTATUD SNUUKER - löögipall on nurga põhjustatud snuukris juhul, kui sirge löögiga piki sirgjoont sihitava palli tabamine ükskõik millisesse kohta on takistatud augu suu nurga tõttu; - kui löögipall on vea tõttu nurga snuukris, võib löögipalli mängida D-alalt käsipallina kui mängija seda soovib
*HÜPPELÖÖK - hüppelöök on viga; - hüppepall on olukord, kus löögipall hüppab enne sihitava palli tabamist üle mingist teisest pallist või kui löögipall tabab sihitavat palli, kuid läheb sellest üle; - olukorda, kus löögipall hüppab teisest pallist üle pärast sihitava palli tabamist või kui löögipall tabab kõigepealt sihitavat palli ja hüppab sellest üle valli põrkest, ei loeta veaks
*TAHTLIK VIGA - mängija peab parimal võimalikul viisil üritama tabada sihitavat palli; - juhul, kui see ei õnnestu, on tegemist veaga ja pallid asetatakse tagasi samadele kohtadele, kus nad olid enne vastasmängija tahtlikku valelööki
*KOHT ON KINNI - kui värvilise palli oma koht on kinni, siis pannakse see kõige suurema punktiväärtusega vabale kohale; - kui asetatavaid palle on rohkem kui üks ja nende kohad on hõivatud, siis pannakse esimene kõige suurema punktiväärtusega pall kõige suurema punktiväärtusega kohale jne. (kui mõne palli oma koht on vaba, asetatakse see kõigepealt oma kohale, kuigi selle punktiväärtus ei pruugi olla suurim); - kui kõik kohad on kinni, tuleb värviline pall panna võimalikult oma koha lähedale keskjoonele musta otsa otsavalli poolele; - kui tegemist on musta või roosa palliga ja ruum oma koha ja ülaotsavalli vahel on tervenisti hõivatud, pannakse pall laua pikijoonele, võimalikult oma koha lähedale, kuid alaotsavalli poolele;
*LÖÖGIPALL ON KINNI - kui löögipall on kinni sihitavas pallis, tuleb see lüüa eemale; - kui seis on ebaselge, peab lööja teatama sihitava palli värvi, mida ta kavatseb lüüa.
|